Ophef over een vliegtuigpassagier die afgelopen weekend uit een toestel van United Airlines werd gehaald in Chicago.

Het incident met vlucht 3411 van United Airlines roept vragen op over het weigeren van passagiers op vluchten.

Soms zijn er gewoon te veel boekingen. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken bij de ticketverkoop algoritmes die de kans berekenen dat mensen te laat zijn of toch de vlucht annuleren. Meestal biedt dat genoeg speelruimte, maar af en toe gaat het mis.

In het geval van United Airlines ging het overigens niet om dubbelboekingen. Er moesten vier passagiers plaats maken voor personeel van United Airlines dat mee moest reizen naar Louisville, om vanaf daar een andere vlucht te bemannen.

Afvalrace: wie mag er mee?

Als je een ticket koopt, stem je in met de vervoersvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Die stellen het eigenbelang voorop. Maar hoe wordt bepaald wie wel en niet mee mag?

Vliegmaatschappijen gebruiken een specifieke procedure als er te veel passagiers zijn voor een vlucht. Eerst wordt gevraagd of er vrijwilligers zijn. Dat kan gebeuren per mail, bij de check-in balie of bij de gate.

Wie bereid is een latere vlucht te nemen, krijgt doorgaans een vergoeding. Dat kan geld, een hotelkamer of een stoel in de eerste klas zijn op de latere vlucht. Maar daarmee is het probleem niet altijd opgelost.

Als er te weinig vrijwilligers zijn, kunnen passagiers worden uitgesloten. Statistisch gezien is dit een zeldzaamheid. Volgens een "Airline Quality Rating" van afgelopen jaar ging om een aantal van 0,62 per 10,000 passagiers.

Contractvoorwaarden ticket

Helaas voor de reiziger van vlucht 3411 van United Airlines was hij afgelopen weekend de pineut. De selectieprocedure bij het weigeren van passagiers is echter niet willekeurig.

Het zogenoemde contract of carriage, dus de vervoersvoorwaarden, geeft bijvoorbeeld voorrang aan invaliden en minderjarigen die zonder ouders of voogd reizen.

United Contract of Carriage

Foto: United Airlines

Vaak telt mee of je een frequent flyer bent, of je een aansluitende vlucht hebt, de prijs van je ticket en het moment van inchecken.

Ofwel: passagiers met duurdere tickets, leden van een klantenprogramma en mensen die vroeg hebben ingecheckt, lopen minder kans om uit het vliegtuig te worden gezet.

Welke rechten geeft een vliegticket?

Het kopen van een ticket betekent niet dat je het recht op een specifieke zitplaats krijgt. Het komt erop neer dat je akkoord gaat met een contract waarin de dienstverlening van de luchtvaartmaatschappij is vastgelegd.

Elke luchtvaartmaatschappij heeft er eentje. Dit is bijvoorbeeld het regelement van KLM. Hieronder de passage over 'denied boarding'.

De formulering van de bepalingen voor het weigeren van passagiers, is doorgaans zo opgesteld dat de vliegmaatschappij de controle heeft.

Betekent dit dat je uit een vliegtuig gezet kunt worden, ook al heb je niets fout gedaan? "Ja", zegt luchtvaartanalist Henry Harteveldt tegen Business Insider. "Bedenk dat de luchtvaartmaatschappij de eigenaar is van het vliegtuig en de stoelen - als passagier huur je de stoel om van A naar B te komen."

LEES OOK: Een piloot legt uit wat 11 codewoorden betekenen waar passagiers niets van begrijpen